اوتیسم در کودکان

11/شهریور/1399 مقالات بدون دیدگاه

اوتیسم چیست ؟

فرزندم هنوز صحبت نمیکنه ، آیا اوتیسم داره ؟

فرزند من ارتباط چشمی برقرار نمی کنه ، آیا مبتلا به اوتیسم است ؟

سوالاتی از این قبیل در بین والدین رایج است . پرسیدن چنین سوالاتی به این معنا است که شما به

مسئله مراحل رشد کودکتان توجه زیادی دارید

اختلال اوتیسم چیست ؟

کلمه اوتیسم از دو کلمه یونانی )outبه معنی خود( وism )به معنی حالت( می آید و برای تعریف کسی به کار می‌رود که به طور غیر معمول در خود فرو می رود کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم) که اغلب(ASD نامیده می‌شود در توسعه و حفظ رابطه با دیگران مشکل دارند .

 اوتیسم یک اختلال رشدی و تکاملی است که در سلولهای مغزی رخ می دهد و ارتباطات اجتماعی و رفتار فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و عموماً با نام (در خود ماندگی) نیز شناخته می‌شود

 اگرچه اوتیسم در هر سنی قابل تشخیص است اما عموماً علائم آن در یک تا دو سالگی قابل مشاهده است و به صورت اختلالاتی در رشد نمایان می شود .

سه عنصر برای تشخیص اتیسم وجود دارد :

تنوع گسترده ای در رفتار فرد مبتلا به اوتیسم در امتداد طیفی از خفیف تا شدید وجود دارد

  1. مشکلات در بکارگیری زبان برای ارتباط با اطرافیان و ایجاد تعامل با آنها

 برای مثال: یک تاخیر قابل توجه در رشد گفتار یا گفتار محدود به تکرار با علامت درک کم

  1. مشکلات در توسعه روابط با دیگران ،علائمی که توانایی عملکرد صحیح فرد در مدرسه ، محیط کار و یا سایر موارد زندگی آسیب میرساند .

برای مثال : بی میلی در برقراری ارتباط چشمی و حفظ آن

  1. علائق محدود و رفتارهای تکراری

 برای مثال: تکرار رفتارهای معین یا داشتن رفتارهای غیرعادی مثل تکرار کلمات یا جملات

از آنجایی که افراد مبتلا به اوتیسم ، انواع مختلفی از علائم را با شدت های متفاوت تجربه می کنند به این بیماری،  اختلال طیف اوتیسم گفته می شود.

 اختلال طیف اوتیسم درهمه قوم ها ، نژادها و طبقه‌های اقتصادی دیده می‌شود .در حال حاضر آمار ابتلا به این اختلال در دنیا 1 به 68 تولد و در ایران 1 مبتلا در هر 150 تولد اعلام شده است .

انواع اوتیسم

اوتیسم کلاسیک و سندروم اسپرگر

 اوتیسم کلاسیک :

اوتیسم کلاسیک زمانی وجود دارد که یک کودک در هر سه ویژگی فوق را نشان می دهد . کودک تکلم کمی دارد یا هیچ تکلمی ندارد ، ظاهراً خواستار معاشرت با دیگران نیست و مثل بچه های دیگر بازی نمی کند . این کودک همچنین اغلب، مشکلات یادگیری یکپارچه دارد که همراه با مشکلات دیگر واضح و بدیهی است بر تمام جنبه های زندگی اش تأثیر می‌گذارد .

اوتیسم کلاسیک در انتهای طیف اوتیسم شدیدتر است  .

سندروم اسپرگر:

 سندروم اسپرگر زمانی وجود دارد که به نظر می‌رسد زبان یک کودک ، حداقل در سن دو یا سه سالگی به طور نسبتاً معمول توسعه می یابد . با این حال ، وقتی زبان کودک توسعه می‌یابد ، گفتار وی  ویژگی های غیر معمول را نشان می دهد . او ممکن است واژگان بسیارعالی را توسعه دهد و می تواند از گفتار برای انتقال معنی دقیق و خوب استفاده کند . اما جریان و ریتم گفتارش ممکن است رباتیک ، با آب و تاب و فوق العاده رسمی به نظر برسد .

 همچنین مشکلات مهم با جنبه‌های اجتماعی زبان در او توسعه می یابد ، که به طور جدی بر توانایی کودک در ایجاد روابط اجتماعی با بزرگسالان و یا کودکان دیگر تأثیر می گذارد .

به طور مثال : قسمت وارسی سوپرمارکت ممکن است به خطا به زن پشت دخل  اشاره کند و مادرش بگوید او خیلی چاق است ، این طور نیست؟

برای یک کودک مبتلا به سندروم اسپرگر چنین نظری صرفاً بیان حقیقت است و عمدا بی‌ادب نیست ، و نمی داند که این نظر آزاردهنده است .

 اگرچه علائم موجود در سندروم اسپرگر تقریباً بر جنبه‌های زندگی شخصی مربوطه تاثیر می‌گذارند، اما اغلب پایان خفیف در طیف اختلالات اوتیسم حدیث در نظر گرفته می‌شود .

نقاط قوت افراد مبتلا به اوتیسم :

- توانایی یادگیری با جزئیات و به خاطر سپردن حجم زیادی از اطلاعات به مدتی طولانی .

- یادگیری بصری و شنیداری قوی

- برتری در ریاضی ، علوم ، موسیقی یا هنر

 علائم و نشانه های اوتیسم در کودکان :   

  • ناتوانایی درارتباط برقرار کردن با دیگران
  • بازی نامناسب با اسباب بازی ها
  • بیش فعالی یا انفعالی

 کمتر یا بیش از حد حساس بودن نسبت به صدا

  • خنده یا گریه نامناسب
  • کم حرف زدن یا حرف نزدن
  •  دلبستگی عجیب و غیرمعمول و اشیا
  • دشواری تطبیق دادن خود ،با تغییر در برنامه های عادی
  • عدم آگاهی از خطر

شدت و ضعف بیماری اوتیسم :

بیماری اوتیسم از لحاظ شدت و ضعف علائم  به سه سطح تقسیم می شوند .

سطح 1- بیماری هایی هستند با علائمی خفیف که مهارت‌های خاصی را می‌توانند کسب کنند و در برخی از حوزه‌ها از جمله حوزه های هنری عالی هستند .

سطح 2- علائم بیشتری را تجربه می‌کنند و سخت‌تر آموزش می‌پذیرند . این دسته ، اکثر کودکان اوتیسم را شامل می شود .

سطح 3- سطح شدید اوتیسم ، بیشترین علائم را داشته و اغلب با عقب ماندگی ذهنی مواجه هستند .

علل ، شیوع و عواقب دراز مدت اوتیسم:

 در حالی که دانشمندان علل دقیق بروز اختلال اوتیسم را نمی‌دانند ، تحقیقات پزشکی نشان دهنده این است که کودکانی که با بیماری اوتیسم متولد می شود در دوران کودکی آن را توسعه می دهند .

پژوهش‌های انجام شده نشان دهنده این موضوع هستند که ژنتیک به همراه تاثیرات محیط می تواند بر نحوه رشد کودک تاثیر گذاشته و منجر به اختلال اتیسم شود .

اگرچه دانشمندان همچنان در تلاش هستند که درک کنند چرا برخی از افراد به اوتیسم مبتلا می‌شوند و بقیه نمی‌شوند ، برخی از عوامل خطر را نیز بر شمرده اند

-داشتن خواهر یا برادر مبتلا به اوتیسم

- داشتن والدین مسن

- داشتن شرایط ژنتیکی خاص ، برای افرادی با شرایطی از قبیل سندروم داون ، سندروم ایکس شکننده و سندروم رت ، احتمال ابتلا به اوتیسم بیشتر است .

- وزن خیلی کم در زمان تولد

 شیوع :

اوتیس در تمام طبقات اجتماعی ، نژادها و فرهنگها وجود دارد . اگرچه امکان تشخیص اوتیسم در ۱۸ ماهگی وجود دارد ، اما عملاً به ندرت  تا بعد از ۲۴ ماهگی تشخیص داده می‌شود و به طور متوسط سن تشخیص ۵ سال است .

بروز واقعی اوتیسم به شدت مورد بحث است . دلیل عمده آن این است که در برخی نظرسنجی‌ها سعی می‌شود تنها موارد اوتیسم کلاسیک( شدید) شناسایی شود و در نتیجه ارزیابی های نسبتاً کمی به دست آمده و سایر نظرسنجی‌ها از معیارهای کمتر دشوار استفاده کرده اند و شامل کودکانی است که برخی نشانه های اوتیسم را نشان میدهند ، به عنوان مثال: کودکان مبتلا به سندروم اسپرگر وبنابراین تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم بالاتر خواهد بود .

عواقب بلند مدت :

 در موارد اینکه اوتیسم یک بیماری مادام العمراست یک توافق عمومی وجود دارد تا به امروز هیچ شواهد پژوهشی معتبری دال بر درمان اوتیسم وجود ندارد . مطالعات طولانی مدت نشان می‌دهند افراد مبتلا به اوتیسم در سراسر زندگی شان ویژگیهای مرتبط با آن را به طور متمرکز تجربه خواهند کرد. با این حال شواهد خوب موجود است که نشان می‌دهند علائم می‌توانند کاهش یابند . به این معنا که می‌توان کودک مبتلا به اوتیسم و خانواده وی را برای مقابله با آن مساعدت و یاری کرد.


برچسب ها: #اوتیسم#کودک#کودکان_اوتیسمی#مهربانی#زندگی_زیبا



دیدگاه
دیدگاه شما :